Friday, September 26, 2008

Rumah en. Bakeri

ari ni wa dapat kontrak memesin rumput sekitar halaman rumah en. Bakeri. Pagi² lagi wa dak pekena dressing buruh asing. Untuk mengelakkan rekod ramadhan wa musnah, kul 7 dh start mesin. Bulan puasa ni wa rasa mesin rumput berat lain macam saja. Rumah en. Bakeri tuh wa tengok boleh tahan panjang rumput, dah macam padang ragut kat New Zeland pun ada. Tuh baru depan rumah, belum kira belakang rumah lagi, peh.. dia punya panjang. dah macam hutan.

Dari tahun 2006 lagi wa bagi cadangan kat en. Bakeri suruh tar satu halaman cam jalan TAR tuh. settle. Tiada lagi semak samun. Dia taknak, ape tar2 ni, panas katanya. Wa start projek memesin tadi en. Bakeri keluar bersama isterinya. katanya nak ke pasar tani, beli barang persiapan raya. sempat lg wa petik, "en. Bakeri, jangan lupa tapau sirap selasih!" dia reply dengan senyum sinis. sudah lambat agaknya tuh.

Alang² en. Bakeri takda kat rumah, wa dh wat plan licik punya. Kali ni wa nk mesin ala kadar saja. Orang tua kata, potong cincai² udang jer. mana larat puasa2 ni nk mesin kasi solid punya. Kan tak pasal² zohor nanti wa berbukak. Tengah mesin tadi pon wa punya la meletakkan harapan tinggi agar ada la rumput basah yang terpotong tuh masuk dalam mulut. dapat gak wa basahkan tekak ni.

pung pang pung pang, settle memesin. wa letak mesin tuh sambil bersandar kat dinding rumah en. Bakeri. Kemudian wa terpikir, "heh.. rumah en. Bakeri rumah wa jugak. secara tidak langsung wa pon beraya dalam semak! apa crita?."

5 comments:

alif-mikail said...

OOO.. baru faham siapa itu cik bakeri..

buat macam faham udah le

kang aok kecik ati pulok

DarabDua said...

alif-mikail,
en. bakeri tuh abah koi.
hehe~

yanhashim said...

hahaha
kelakar lah
mana belajar jadi kelakar ni
kat bayan lepas?
haha

DarabDua said...

yanhashim,
bayan tak berapa nk lepas gua syak.
heh!

fARHaNALiCiOus said...

wah. da lama x nikmati bau rumput kena potong. aha~