Monday, October 24, 2011

24 Oktober 2009

Tarikh ni memang 'king' betul bagi gua. Selagi gua tak kena ketuk kepala dengan batu, kompem gua tak lupa. Hari ni tapi dua tahun lepas, kali pertama gua jejak negeri yang bercakap dalam bahasa oram putih sepanjang gua dewasa kini pun. Naik kapo terbang 6 jam untuk sampai ke Perth ni sebenarnya tak sedap rasa dia. Lagi lagi bila gua tak dapat seat 'google earth'. Spirit ibadah bekpeking tu down lain macam.

Gua sampai saja semua mende dalam bahasa oram putih. Palem king sekali, brader imigrasi tu tanya gua dalam bahasa oram putih. Sumpah gua paham 2 3 kerat saja. Gua main 'yes' 'no' saja itu jam. Nak suruh gua 'reply' memang barai. Sesungguhnya inggeris gua sangatlah barai. Entah mende akal gua buleh nak pergi Perth walaupun dah banyak halangan. Kalu lu orang nak tahu, nak masuk Ostrolia ni dia tak mudah macam nak masuk Indonesia. Brader imgiration banyak soalnya. Muka pula bengis, dada bidang, ada tatu bahasa israel. Itu jam Ong bak tak Ong bak, Paranawei tak Paranawei, semua dah tak buleh pakai dah. Lain macam gua jadi pucat. ha ha!

Pung pang pung pang kena soal siasat, "pang!" dia cop passport gua. Itu jam gua auto sengih secara turbo lain macam juga. Lepas kena spotcek bag lebih kurang, gua lepas dengan gayanya. Dia punya perasaan itu jam, peh! gembira macam dapat 9A peperiksaan SPM.

***

Tengok airport lebih kurang, pukul gambau 2 3 keping lebih kurang, gua pun keluar dari airport. "PEHHH!!!!! Luar negara!!!!! sejuk dia King lain macam!! Rugi tak bawak toto dari kampung!" Jerit gua dalam hati. keh keh keh!

Tapi apa kes lepas gua naik bas pergi ke bandar. Gua dah tak tahu nak tuju mana. Penginapan nak tidur malam tu pun gua tak tempah. Macam celakak! Ini lah kita kabor, hidup mesti ada tujuan. ha ha! Tapi apa kes gua tidur hospital malam tu? Sapa nak jawab woii?

2 comments:

hanie said...

peh.. wa tak pernah jejak pun perth. tu nak kira macam mana? ha ha ha

Darab Dua said...

tapi lu dah jejak koriya kan? gua tak pernah. haa.. macam mana nak kira yang ni? aminah sayur ke makcikkamsahkaknida? kah kah kah!