Wednesday, November 12, 2008

Backpacking Tuh Backpacking Jugak, Tapi Jangan Sampai Lu Makan Gulai Kulit Lembu Brader!

Ni pertama kali dalam hidup gua mengerjakan kontrak berbackpacking ke negara asing. Gua ni pesen gatal nak berjalan tapi poket gua haram tak tebal pon. Oleh yang demikian gua pon memilih cara backpacking saja. Backpacking ni pesen daif sikit weh! Apa crita gua naik kereta api 11 jam dari Jakarta ke Yogjakarta haram tadak kipas, air cond tuh lu jangan mimpi lah brader. Kira layan angin yang dok masuk ikut tingkap saja. Tuh belum kira kerusi haram tak empuk. Boleh kematu bontot gua. Tapi gua tengok ekskutif punya class, peh! memang solid! air cond sejuk! Yang paling gua cemburu nih, siap ada pramugari. Level cantik pramugari tuh toksah nak kabor la. Memang true punya level sinetron.


ni tempat gua brekfast kt bandung. Gila sinetron!

Antara Jakarta, Yogjakarta dan Bandung ni, masing² ada kelebihan tersendiri. Lu pergi nanti lu tahu la macam mana.


sampai juga gua ke Candi Borobodour akhirnya.

Selepas gua mencedok kuah tersebut gua pon bertanya pada ibu yang berniaga " buk, emangnya ini kuah apa ya?" Ibu tuh menjawab dengan nada lembu. "Owh.. Ini yang namanya kulit sapi. Harus coba. Enak bangat ni!" Peh! itu jam juga gua jadi tergamam. Tiba tiba saja gua jadi auto nak muntah. Tapi gua cekalkan semangat. Kuah gua dh cedok, apa crita ni? Nak tak nak itu hari gua menelan kuah kulit lembu. Ini pengalaman gua yang palem ngeri kat sana nuh.


ni le kedai yang ada kulit lembu tuh. uih! ngeri gua!

Setelah lame gua memasang azam nak pegi tengok itu kawah gunung berapi, akhirnya berjaya jugak gua sampai kat Tangkuban Perahu. Tempat ni memang solid. Sejuk semacam dekat Cameron Highland tuh. Tapi dia up lagi sikit la. Kat sini kena tahan hidung bau sulfur. Gua sampai sana tuh risau jugak, dibuat menda alah tuh meletup, tak ke haru gua. Memang tak cukup kelajuan la nak lari.


lu brani lu trn bawah tuh weh!


gua ada jugak pasang angan nak duduk sini.
sini memang damai solid!

hah! Bagi mengelakkan tembakan rambang berlaku kat gua, ini gua tapau khas buat en. Rahimin dengan brader Poyotito`s. Lu orang kongsi² sudah. Jangan dok kelahi. heh!


nama dia apantah gua lupa.
panjang sgt, tapi panggil saja
Rara.

36 comments:

yanhashim said...

seronoknya berjalan ke negara orang.
cantik lah pemandangan dia.
gila best.

DarabDua said...

yanhashim,
mmg seronok.
tp kalu solo tak seronok pasai tadak orang nak tolong gua petik gambau gua.

cherrybomb said...

comel nya awek ni.hahahha...eh gi dok kt tempat heart blakon?

this.is.not.me said...

kawah gunung berapi tu mmg cun..
apsal lu tak coba berenang-renang di situ??
kompem mantap!
haha

ilazz said...

seb bek ibuk tu kata kulit sapi. Buat nyer kulit bewak komodo ke kulit sapiah ke.. x leh aku nak bygkan.. hehehe..

@tune® said...

xde olang kejar lu ke kt tangkuban...gua lari bukan sbb gunung berapi nk meletup..sbb salesman yg jual souvenir kejar...

eh..mane ole²/gado²??

gua diva...vekesen in style(tipu jer)..kalo backpack..harus mkn kulit lembu jugakkah?

DarabDua said...

cherrybomb,
mmg lawa cewek ni. tokde gi :(. kawah putih tuh 2 jam drive dr bandung kota.

this.is.not.me,
peh! gua berenang kalu, jadi auto arwah la jawab dia.
heh!

ilazz,
lu jgn. itu dh masuk kategori fear factor pulak.

@tune®,
gua dh menuntut ilmu dengan local, camna nk tolak dgn baik tanpa kena push. heh! tp diorg cari rezeki, nak wat camna.

gado² dah basi weh!
backpack lu kena ready jd daif.
heh!

o-y-e-t-t said...

itu tpt lu bekfes itu mcm wa kenal jeee...weihhh...lain kali kalu mau itu backpacking lu roger wa...wa tau byk tpt kt indon....pasti lu bole auto senyum sepanjang zaman..heh heh heh....

af [ R ] ed said...

boleh la buat modal....

Nuts@Kacc said...

wahhh best giler backpack ni..lama doh tak buat...lain kali nk buat roger2 la bro..bleh la aku tlg amik gambo..hehe

Ojie said...

gua sudah lama simpan cita2 murni mau jd backpacker..lu sudah lama ke aktip dlm bidang ni? gua rasa gua blh tahan idup daif sementara waktu..hehe

Johari said...
This comment has been removed by the author.
alif-mikail said...

dengki tahap cipan dah koi dkt aok ni!

takpe.. Jakarta tunggu koi pada 16hb ni!

weh! aok mmg dah addict dgn blog.. salute bro.. selamat datang ke dunia kami.. hahahaa

Fadh said...

arak lagikan org togok...apalah sgt dgn kulit lembu...perut lembu tempat proses taik pun org makan wat sambal...apalah sgt dgn kulit lembu...ekor lembu yang lembu guna untuk kibas buntut pun org makan buat sup...apalah sgt dgn kulit lembu...

mrblind said...

lu tak ada tapau untuk gua sekali ke..lu memang kejam..

DarabDua said...

oyet,
serius lu tau? lu bandung lepak mana slalonya?

afred,
lu nak buat modal apa ni?
muskel gua.
heh!

Nuts@Kacc,
lu nk folo? bleh. tp redi jd daif sket le.
huhu~

ojie,
jom le kita backpack sesama.
tp kompem kna pegi musim cuti skolah kan?
haha~

alif mikail,
lu pegi holiday ke kursus ni?
jakarta panas weh! pakai singlet sudah. heh!

fadh,
tapi gua geli bai!
kulit lembu. ish.. boleh hilang selera gua.

mrblind,
hah! lu kongsi la skali ngan rahimin n poyo tuh. ikut turn la. jgn kelahi sudah!

hanis said...

seronotnyer...
pesal tak turun je kat kawah gunung berapi tuh?
sure advanture giler.

DarabDua said...

hanis,
adventure tuh adventure jugak, kan tak pasal2 gua jd auto arwah bai!
heh!

Faridz Yunus said...

peh!!demo xejas org sano ko?

sultan said...

fuh... awek cun x hengat. aku syak ada darah belanda skit tu...

DarabDua said...

faridz yunus,
kawe ejas doh, buleh la 4 5 ore.
haha~

sultan,
yg lawo2 nih orang sunda. mmg tiptop!

Hanim said...

DArabDua,

Apalah sangat setakat kulit lembu tu, belum lagi diorang cakap gulai taik lembu. hehehehehe

.farah. said...

haha sempat posting pic awek indo tu.cehh..
lu try la brenang kt kawah tu.sure kulit lu mcm asyraf sinchlair..

rahimin idris said...

woit, gambor rara B&W? mana true!

lu makan kulit lembu, perut lu boleh bikin kompang tak?

hahaha

biskutrajin said...

ai...ole2 untuk rahimin n poyotitos je ker?

this.is.not.me said...

bai..gua rase gua ade tag lu la!
cbe lu check
kalo dah buat
buat bodo sudaa
sekian.

o-y-e-t-t said...

wa selalu main area bandung...dari dago smpi ke setiabudi pusing keliling masuk cihempelas...alang2 dah smpi ke chihempelas tu bole terus g ciwalk...pastu layan baju kt trunojoyo..transportasi dari naik angkutan kota membawak ke teksi yg pakai argo sumer wa tau...heheheh..tu belum lagik rumah urut, spa dan sebagainya...ahahaha...amacam??true tak???wa bulan 12 nih mau roger lagik..mau ripit???tak perlu ke daerah lain..kasik explore bandung smpi puas baru jelajah daerah lain...

farhanaLicious said...

tade gamba lubuk kawah berapi yang lagi dekat ke?

hajime said...

mana gambo cewek2 lain?

poyotito's said...

ni apa cerita gua kena kongsi plak nih?
lu punya kemain ramai..
ni yang gua jadi nak pergi tapau sendiri nih

MAT MIMPI said...

ok.ajak aku kali ni

arZOoo said...

salam singgah, paling tak tahan kene serangan beramai2 dek mamat2 jual barang kat tangkuban, tapi ade terasa tak cam arnold susahnakeja ke michael jackson atau paling tdak dolly aprton,kekekekek....

Dzulkarnain Mohamad said...

lepas ni kau nak backpacking ke mana pulak?

DarabDua said...

hanim,
hoi! gulai taik lembu jgn dok sebut sgt. tak senonoh benau tuh. haha~

farah,
itu cewek gua tapau utk kawan² bai.
gua dh mmg putih dh itu sinkalir apa.
heh!

rahimin,
kan gua tak B&W, lg ramai le yg lu kna kongsi. haha~
jd kompang gua tak berapa nak risau, jd rebana ubi nnt yg gua cuak.

biskutrajin,
utk lu nnt la gua kasi up.
heh!

this.is.not.me,
orait. kan gua langsaikan!

oyet,
peh! lu ada bini apa kt sana?
ka lu ada bisnis nih?

farhanalicious,
kan dekat2 cair bai gua punya kamera!

hajime,
gambau cewek lain gua simpan la.
haha!

poyotito`s,
lu kongsi sudah.
gua tokay kena la ramai.
haha~

mat mimpi,
kan gua nak gerak lagi gua roger.

Dzulkarnain Mohamad,
rencananya gua nak naik belah2 phom phen ngan siam reap lah pulak.

Pok Li said...

Salam singgah. Salam Eid mubarak

Jehanne said...

hoh, aku penah makan kulit lembu masak kicap...ada sipi2 cam cendawan shitake, tp rasa cam haram (sebab dia kulit lembu kot)......member aku masak.....