Friday, February 13, 2009

Riduan Jadi Kacip Dengan Proses Kitar Semula Bila Beliau Pulang Ke Kampung Halaman

"kringgggg!!!!" bunyi jam loceng Riduan. Bunyi jam loceng Riduan agak kasar sebab dia pakai jam loceng yang pesen lama tu. Alah, yang pesen tak pakai bateri tu. Jam pesen ni memang kasar bunyi dia. Malam tadi Riduan 'set alarm' pukul 6.30 pagi. Awal benar. Ada projek mega katanya. Mega tak mega sangat, kalu menteri dengan buat kena gelak saja.

Hari ni Riduan 'settin dressing' indie kotemperori buruh asing. 'Dressing' ni memang kena dengan projek mega Riduan. Dah siap 'dressin', Riduan pun memulakan projek mega beliau. Dia mula dengan seksyen 'indoor' dulu. Bukan apa, senang katanya, nanti kalu 'settle'kan outdoor dulu, badan dah berpeluh. Memang tak kena nak buat seksyen 'indoor'.

Kungkang Kungkang, siap. Ya, banyak jugak hasil Riduan. Beliau dapat dekat² 6Kg surat khabar dari jenama Sinar Harian, Utusan Malaysia dan beberapa naskah dari jenama The News Strait Times. Riduan ada jumpa surat kabor yang tahun 2003 jenama Utusan. Peh! itu jam akal Riduan jadi tak tentu hala. Dia nak jual kat 'Ebay' sebagai barang 'rare'. Cilakak! licik jugak akal Riduan ni. Kategori majalah pula buleh tahan banyak hasil kutipan Riduan ni. Dia kutip majalah lama adik beliau. Jenama Arena Bola Sepak. Adik Riduan ni memang 'true' peminat bola sepak tempatan. Apa barang 'EPL', penjajah! kata adik beliau. Majalah ni pesen kertas molek² jugak. Itu jam Riduan jadi auto senyum. Mende 5 naskah dah nak cecah 1kg. Memang auto senyum!

Seksyen 'indoor' selesai. Riduan meneruskan dengan seksyen 'outdoor'. Mari juga hasil 'outdoor' Riduan kali ni. Dari botol² yang kat belakang rumah tu membawa ke besi buruk yang Riduan kutip kat bengkel kereta Gemuk. Tapi Riduan tak curi pulak besi penutup longkang kat depan sekolah agama tu. Tak pasal kena panah kilat pula. Lagipun apa gila lu nak cari wang dengan modus operandi mencuri besi. Memang gaya penagih tu.

Kedua dua seksyen selesai, Riduan pun dengan auto senyum bawak hasil kutipan dia pergi jual kat kedai Jaki besi buruk. Nama saja Jaki besi buruk, tapi botol dengan kertas dia beli jugak. Ada sesetengah kes dia beli bateri kereta yang lama. RM 5 jugak la sebiji dia angkat. Kali ni Riduan bawak hasil dengan motor saja. Kena la 2 'trip'. Memang tak kena kalu nak buat 1 'trip' kan beresepai botol jatuh. Hah! tak ke hangin jugak jadinya nanti.

Cilakak! harga besi buruk turun! Apa kes sekilo tak sampai RM1. Marah Riduan itu jam. Tapi nasib baik hasil kertas dan botol membanggakan. Bangga tak bangga sangat, tapi lepas jugak la kalu nk buat modal minum kt mamak sambil usha gadis nanti. heh!

*****

Petang itu hati Riduan jadi senang. Duit berekepuk dalam wallet buruk dia. Memang riang la. Tengah sedap² dia pekena goreng pisang bersama air teh panas! peh! memang kena ramuan ni petang². Adik Riduan menyapa "Ko ada nampak tak majalah Arena Bola Sepak yang aku beli pagi semalam?. Ntah mana aku letak, cari tak jumpa" Erk! Itu jam muka Riduan jadi pucat. Kalu toreh pipi tu memang tak keluar darah. Dia berat ke keluar hingus gua syak. Air yang Riduan sedap² minam tadi jadi masin. Tapi Riduan sempat lagi jawab dengan gaya maintain'. "Tadi aku nampak atas meja, Abah baca." Lepas tu Riduan pun cepat² buat² nak pegi beli goreng pisang lagi. Tak cukup helahnya.
*Peh! ceria gua jadi. Buleh juga gua kemaskini.

15 comments:

Qaseh.Darwisy said...

Riduan oh Riduan..sgt cerdas otakmu untuk mendapatkan hasil yang lumayan..

paiseh said...

lu pun sama pesen laa ngan riduan... mandai je amik kesempatan wat entry.. hakhakhakhak..!!

HazirahMahadzir said...

gua syak ridzuan tu adelah lu..kannn??
jgn ngelat wehh!
xD

amirahsyuhada said...

kena pesan kat adik beradik riduan tu, semua majalah peberet kena simpan dalam peti besi.

KARKADEWA said...

kalau gua jadi adik riduan, gua tampo
kepale dulu baru gua soal siasat...

Fadh said...

eleeh...n3 sekadar mencukupkan syarat update jer...hu hu hu riduan...riduan...suruh dia apply keje ngan alam flora laa...member gua ada sorang keje alam flora...terbaru dia bagi gua komputer zaman window 97...tapi elok lagi...gua bagi anak gua pakai...ada handset n70 dia jumpa, anta kedai xyah baiki pun tukar bateri jer...apalagi melaram laa member gua tue ngan hanset n70...ha ha ha

Cik Nazaitul Nadia @ Cik SesuciQiellah said...

ceh!!! nie jer entry yg berjaya di masukkan??? adoaiii kemain bersemangat wa baca... keciwa... keciwa.. oittt bro dah ketandusan idea ker wakakaka

joE said...

dulu gua blaja pon gua rajin jugak kumpol tin aluminium..bukan nak sgt pon menyahut seruan kerajaan tentang kesedaran alam sekitar..menyahut seruan duit poket adela...

mat..ape lame sgt lu amik mase nak up entry ni weh??

antusabun said...

Hahaha.. lawak la ko ni. Nak plak tang yang kena panah kilat tu.. Bila kena tang surau ngan masjid barulah ingat kan? kan?

WAN said...

riduan ni mesti mung kan?hahahha

(panim)

apei said...

riduan memang licik..

rahimin idris said...

aku syak adik riduan kena lepuk dengan abah dia plak hahaha

cikin said...

hahahaha. kijam la riduan tu. ntah² buku masakan mak dia pun dia jual skali.

macha_sezs said...

gile panjang lu punye entry. komp dah oke ke?

.::c!kzUrA::. said...

hadoi ai..
kesian adik riduan!
hahahaha