Sunday, August 29, 2010

Param

Ada musibat bertanya gua apa maknanya PARAM. Sebab gua guna frasa param ni dalam entry kat bawah. Jadi disini gua nak terangkan sikit makna param dan penggunaan frasa param dalam kehidupan seharian.

Param - Pasar Ramadahan

Memaram - pergi ke pasar ramadhan
contoh ayat : Chen Bin memaram dekat Kampung baru pada petang semalam

Diparam - diajak ke pasar ramadhan
contoh ayat : Muthu diparam oleh makwe IPT yang solid pada petang tadi

Terparam - pergi ke pasar ramadhan secara tidak sengaja.
contoh ayat : Zubir terparam dekat Kampung baru pada jam 3 petang.

Lu orang ada paham? Param tu kata akar dia. Nanti pandai² la lu orang nak tambah apa imbuhan. Janji sedap. Frasa param ni dah makan tahun juga gua dah pakai, gua syak dia sudah global. rupanya tidak.

6 comments:

cikhajar said...

kalo g param sama2 bulih disebut separam...

m.a.n.n.e.q.u.i.n said...

jom memaram!

hanie said...

DD minta diparanawei setelah beliau membuat entry pesen mintak kaki begini.



amecam? hahahaha

tasekM said...

menanges org dbp ni weh.... ha ha.


.

Darkkadabra said...

Sejak bertemplete baru ni. Bukan nak singgah blog gua. Tahu la blog gua tak lawa.

k.e.r.i. said...

param pam pam?